esmaspäev, 26. märts 2018

Ei saa-ei taha-ei oska.. võrdusmärki siin pole!

Taas üritas üks kommentaator oma teraval moel mulle selgeks teha, et just need kolm fraasi tähendavad tegelikult ühte ja sama asja. Uskumatu, et inimestel pole mitte mingisugust loogilist empaatiavõimet, mõistmist, et kõigil ei ole võrdsed võimalused või isiksuseomadused! Ma juba hakkasin vahepeal lootma, et niipalju on räägitud depressioonist ja psüühikahäiretest meedias, et inimesed on hakanud aru saama sellest tegelikult lihtsast tõest, et öelda depressioonis inimesele- "sa lihtsalt ei taha seda teha"- on sama kui öelda pimedale- "sa lihtsalt ei taha näha seda". Ja jälle suutis keegi mind üllatada oma võhiklikkusega..Äkki siis on temasuguseid inimesi veelgi? Kes teab? Igal juhul ma otsustasin natuke siis valgustada oma suhteid eelmainitud kolme fraasiga.

Inimeste võimed on erinevad. Mõni on õppimisvõimeline elukestvalt kõrge eani, teisel aga piirdub võime uusi asju õppida juba algkoolis. Kusjuures ei pruugigi tegemist olla vaimupuudega- oma juba selgeks saanud valdkonnas võib see inimene olla ülimalt andekas ja tubli, lihtsalt uued asjad "ei hakka talle külge"  Näiteks on inimene osav puutöös, sest seda on ta õppinud juba lapsest peale naabrimehe kuuris, kuid ta lihtsalt ei suuda õppida matemaatikat ega võõrkeeli. Need lihtsalt jäävad tema jaoks võõraks, isegi kui ta kogu hingest TAHAB osata Pythagorase teureemi või vene keelt- ta lihtsalt ei saa, ei suuda... Ta läheb arsti juurde onma muret kurtma ja saab sealt vastuse- aga sa ju oskad hästi puutööd, milleks sulle see vene keel vms. Ta pole haige, ta ei pea hakkama ravimeid võtma sellepärast, et talle ei jää pähe valemid või võõra keele grammatika.

Kui seesama inimene satub keskkonda, kus nõutakse vene keele oskust- jah, siis võib mõni eelmainitud kommenteerija taoline öelda- "vingats, ei oska, ei saa, ei taha...laisk oled" Kui seda ütleb üks inimene, siis okei, elab üle, kui aga seda hakkab korrutama terve saalitäis inimesi, siis võib see tekitada inimesele vägagi haiget. Sest ta ju tahab.. tahab osata õppida võõrkeelt, aga ta ei saa. Ta lihtsalt ei saa.. miks, seda ei tea parimadki geneetikud ega spetsialistid.

Ei saa ju panna balletti tantsima inimest, kellel pole head koordinatsiooni lapseeas juhtunud trauma tõttu, kus tema tasakaaluorgan sai pöördumatult kahjustada! Mis kasu on sel juhul tahtmisest? Tal võib isegi olla oskus teha mõningaid balletisamm, kuid kui ta on sealjuures kohmakas, keegi ei võta teda siis ju balletikooli vastu. Tahtejõud võib tal ju hea olla, ta võib püüda treenida neid samme päevas kümneid kordi, aga kui koordinatsiooni ikka pole...mis kasu tahtejõust siis on.

Kui mina näiteks ütlen, et ei suuda teha korralikke pilte, sest mu käsi väriseb (arvan ,et sellele see kommentaator vihjaski eelmise postituse juures) ,siis tegelikult teeb see ikka päris haiget. Jah, ma tahaksin loomulikult teha selgeid pilte, aga ka minul on koordinatsiooniprobleem. Olin lapsena uppumisohus, vee alla paar minutit ja pääsesin sellest "vaid" tasakaaluprobleemidega. Tasasel pinnal päevavalges ei saa sellest keegi aru, aga pimedas olen ma ära eksida suutnud isegi 60m tuttava teelõigu peal. Ja ka käte värisemine või mõned kohmakamad liigutused on sellest tingitud. Ka olen ma millegipärast üks neist "piiratud õppimisvõimega inimestest" ja olen seda olnud ikka algklassidest peale. Ja mis siis, et ma ei suuda õppida uusi oskusi, et ma ei suuda näiteks õppida kasutama arvutis paljusid programme või..no ei ole suutnud siiamaani selgeks saada kudumist, ikka ei saa ma isegi mitte silmade loomisega hakkama...tegelikult ma ei tea enam ise ka, naerda või nutta või vihastada selle peale :D. Aga mul on hea sõnavara, ma tunnen huvi poliitika vastu, ma olen julge oma arvamust avaldama.. Ma ei häbene üldjuhul oma välimust, kuigi seal on mida võiks ju mõnigi teine inimene väga häbeneda, ma suhtlen ja olen hea klienditeenindaja. Olen ma siis kohe "laisk ja saamatu" et ma kududa ei oska? Ah ja, te arvate muidugi nüüd, et ma ei taha kududa! Huvitav, miks ma siis lõngu ostsin ja kogusin ning lootsin, et saan sokikudumisega veelgi rohkem lisaraha teenida- no tundus ,et see on asi ,millega ma võin toime tulla- jajah, selgub et siiski ainult tahtmisest selle õppimiseks ei piisa.

Ja ei saa mööda minna ka tegelikult veel ühest aspektist- rahalistest võimalustest. Ei saa ju öelda tänaval elavale kodutule (oletame, et tegu on sellise inimesega, kes ei joo, ka neid on tegelikult kodutute seas küllaga), et kuule, pakutakse üürikorterit 600 eurose sissemaksega, koli homme sinna sisse. Kuskohast see inimene selle raha võtab, millest ta kiirlaenu tagasi maksma hakkaks, kui tema sissetulek on ainult töötu abiraha ja tema vanus 50+ ei anna just erilist lootust kiireks töölesaamiseks?  Aga muidugi ta TAHAB seda korterit ja pääseda külmast garaažiboksist, kus ta hetkel peatub...Kuid ta ei SAA ! Siia ju pole võimalik võrdusmärki..panna? Või siiski on...? No minule igatahes paistab see olevat ilmvõimatu..

Ühesõnaga- enne kui hakkate kellelegi ütlema võrdusmärgiga "ei saa=ei taha=ei oska" siis mõelge minut aega, kas mitte ei või olla sellel inimesel mingi teine põhjus, miks ta mingit asja ei tee.

11 kommentaari:

  1. kui inimene mingil põhjusel mingi toiminguga toime ei tule, siis paljudel juhtudel saab ta kasutada selleks erinevaid abivahendeid.
    nt kasvõi see pildistamine.
    kui ise käsi paigal hoida ei saa, tuleb midagi muud appi võtta.
    üks variant on nt hoida fotokat käes ja samal ajal toetuda küünarnukkidega nt lauale.
    teine, kasutada statiivi.
    kolmas, asetada fotokas millegi peale (nt paar raamatut, kummulikeeratud tass või pott vmt)

    mina esindan seda koolkonda, kes vastusele "ei saa" vastavad "tuleb leida selline variant, et saaks"

    mis aga puutub silmade ülesloomist, siis tänapäeval leiab selleks internetist palju õppevideosid. üks nt on siin:
    https://www.youtube.com/watch?v=kQJZzkxJGQo

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Oh, olen neid õppevideosid kümneid kordi vaadanud! Kui ikka ei ol annet, siis ei ole, ma võin sadu kordi ka vaadata. Ega see mind õppimisvõimelisemaks ei tee kah..

      Kustuta
  2. Ühel koolitusel räägiti, et inimesi on kahte tüüpi. Ühed ütlevad, et "MA EI SAA" ja teised ütlevad "KUIDAS SAAB".
    Sellega ma muidugi ei pea silmas seda, et peaksid välja mõtlema, kuidas konkreetselt saaks kuduma õppida vaid, et kui eesmärk on lisatöö raha teenimiseks, siis proovidki kõik asju, seni kuni midagi saab ja välja tuleb. Kodutuna korteri üürimine on kindlasti üliraske, kuid olen nii naiivne küll, et usun et kindlasti leiab ka sellest olukorrast väljapääsu. Kui targutada siis kindlasti oleks alati mõistlikum olukorda üldse mitte nii kaugele lastagi, et päris kodutuks jäädakse. Ehk et pika jutu kokkuvõte on see, et kui inimene midagi tõeliselt tahab siis ta mõtleb välja, kuidas seda saada. Ja kui ei taha siis leiab vabandusi võimaluste asemele.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Nii arvataksegi enamasti, jättes tähelepanuta selle, kas inimene on osav "matemaatikas või puutöös".

      Kustuta
    2. Just vastupidist üritasin selgitada :) Vastavalt sellele, kas oled osav "matemaatikas või puutöös" sead oma elu ja eesmärgid. Ühe oskuse puudus ei tohiks takistada eesmärkideni jõudmist.

      Kustuta
  3. Selle puutööga on lihtne. Puutöö on käeline, selgeksõpitav tegevus. Matemaatika ja vene keel vajavad aju. Puutöömees on lihtsalt...loll. Vähese vaimse suutlikkusega, kui viisakamalt öelda. Seega ei saa mingit puutööd matemaatika või võõrkeeleoskusega võrrelda.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Saidki õigesti aru! Kellel on suurem vaimne võimekus, kellel füüsiline. Kellel üks oskus, kellel teine. Ja ei saa öelda väiksema vaimse võimekusega- ka väiksema õppimisvõime kohta seega- et inimene on laisk ja ei taha osata.

      Kustuta
    2. Vot see statement, et puutöömees on loll iseloomustabki väga hästi ühiskonda, kuhu oleme jõudnud. Ühiskond mis armastab raha ja võimu ning kasutab inimesi pole paraku kuigi jätkusuutlik. Mitte ükski ülikoolidiplom ei tee hingelt kalki ja valelikku inimest targaks selle sõna sügavamas tähenduses. Punti selliseid kõrgharitud `tarku` võis näha esmaspäevases `kuuuurijas` kes 91 aastase vanamemme sisuliselt paljaks varastasid ja riik laiutab käsi, kõik on JOKK, memm ise süüdi! Ma ise hindaks end keskmisest kõrgema vaimse võimekusega inimeseks, hea, et mu lapsepõlv jäi nõukaaega, tänapäeval saaksin ilmselt autismidiagnoosi ;) aga mul ei tuleks küll pähe teist inimest, kes teeb oma tööd hoole ja armastusega lolliks sõimata. Geniaalsusest hullumeelsuseni on teatavasti lühike samm ja nagu me kõik ajaloost teame on selline geniaalsuse ja kurjuse kombinatsioon tohutuid inimkannatusi põhjustanud. Selle asemel, et inimesi lahterdada ja sildistada võiks proovida luua ühiskonda, kus iga inimese panus on vastavalt tema võimetele väärtustatud ja oodatud. Mitte nagu hetkel valitsev suhtumine, kus kutsekool on nagu karistusasutus ja `maxima kassapidaja` rumaluse ja laiskuse sünonüüm. Ometi kasutame kõik nendesamade kassapidajate teenuseid iga päev ja hoidku jumal kui ta meid kuninglikult ei kohtle. Nii, et enne kui haarad kivi, mõtle järele kas ise ikka patuta oled.

      Kustuta
    3. Miks peaks väiksemate vaimsete võimetega või ka vastupidi, inimene aega raiskama millegi sellise õppimiseks, mis teda eriti ei huvita ja millega ta hakkama ei saa, et see pärast nurka visata? Parem kasutagu oma aega selleks, et juba kätteõpitud ja meeldivas tegevuses veel osavamaks, edukamaks saada.

      Kustuta
    4. Võtsite mu jutu ilusti kokku anonüümne 02.21 ja Elve ! See on tõesti nii, et inimesed sildistavad liiga kergesti "laisk, loll jne" Aga samas nende "laiskade ja lollideta" ei saa ka mitme ülikooliharidusega inimene hakkama! Ning samas- see kirutud "Maxima kassapidaja" võib kodus olla suurepärane kokk või kutsekooli õpilane osav kuduja, kuigi kooli läbisid nad alla keskmise hinnetega olles ise ka enamasti seeüle õnnetud. Sest nad tahtsid olla targemad, aga nende võimed avaldusid teisel alal kui koolitarkus.

      Kustuta
  4. Puutöö ei ole lihtne. Vaata kasvõi Kaks Kanget Kagu-Aasias üht saatelõiku, kus kohalikud nikerdavad puutööna imelisi suuri asju ja kujusid ning teevad seda kõike peast, ilma joonisteta. vaevalt neil ülikooli haridust on.

    VastaKustuta